Életünk színei – Ételeink színkódjai

Tuba Rózsa dolgozata a Szín- és stílustanácsadó képzésen

Életünk színei

Életünk minden területét körbeveszik a színek, melyek a Nap gyermekei. A Nap eletkromágneses sugárzása kb. 400 és 700 nm hullámhossztartománya adja a színspektrumot, azaz a spektrumszíneket. A látható fény ezen hullámhosszai által vagyunk képesek a szemünk, mint érzékszerv és az agy központi szervező funkciói által érzékelni a külvilágból érkező színingereket, melyek hatnak ránk fizikai, kémiai és biológiai hatásuk által.

“Táplálékod legyen gyógyítód!” Hippokratész

A táplálkozásunk során elfogyasztott ételeink »színkódjaik« által kommunikálnak velünk, a színeik által, melyet az agy ősi struktúrájával, a limbikus rendszer “amigdalának” nevezett területe által ismerik fel, hogy mi az, amire szükségünk van, vagy mi az, ami veszélyes számunkra. Gondoljunk csak az állatvilágra, akik ezzel az ősi ösztönnel tudják megkülönböztetni, hogy mi az, amit elfogyasztatnak és a mi az, ami mérgező lehet számukra. Ezen ősi ösztönök által tudjuk mi is kiválasztani a minőségi táplálkozásunkhoz szükséges anyagokat, zöldségeket és gyümölcsöket.

Növényi színterápia

A növények a Földanya ajándékaiként egyesítik magukba az »négy elem« energiáit: a föld, a víz, a tűz – Nap – és a levegő elem energiáit és alakítják át éterikus energiává. Ez az energia az, amely szinergikusan kapcsolódik a szervezetünk alap életenergiáihoz és képesek az életünk tüzét tápláló életenergiává alakítani az anyagcserénk által.

Hideg és meleg színek

A növények színei a bennük lévő ásványai anyagok, vitaminok és egyéb összetevőik által nyilvánulnak meg, így a hideg színek, mint a kék, hűsítenek, nyugtatnak, gyulladást csökkentenek, még a meleg színek, piros és a sárga, serkentenek, stimulálnak, működést fokoznak. A zöld színű növények kiegyensúlyoznak, harmonizálnak, egyensúlyt teremtenek. Amikor egy szép színes gyümölcstál vagy egy szép színes salátástál van előttünk, ami felé »ösztönösen« nyúlunk, arra van szüksége a szervezetünknek.

Zöldségek és gyümölcsök

A zöldségek ásványi anyagai és rostjai adják a szervezetünk fontos alapanyagait. Fontos építőelemeit, és a szervezetünk természetes víztartalmát biztosító ásványi sókat. A gyümölcsök vitamintartalma és hatóanyagai biztosítják a szerveztünk nélkülözhetetlen építőanyagait, természetes cukor és szénhidrát utánpótlását, valamint a hidratációnkhoz fontos vizet is. Természetesen a fenti megállapítások a nyersen fogyasztott zöldséges és gyümölcsök bevitele kapcsán érik el a tökéletes hatásukat. Délelőtt gyümölcsöt fogyasszunk, délután pedig a zöldséges fogyasztása ajánlott, mert az este fogyasztott gyümölcs erjedése kapcsán “alkohol” keletkezik.

Növényi színkódok

A fehér szín

A fehér a színterápia megállapításai szerint nem szín, hanem a színek összessége, maga a látható fény. A fehér »szín« visszaveri a fényt és ezért védő, harmonizáló minőséget képvisel. Kálium és magnézium tartalma okán koleszterint csökkentő, szív és keringés javító hatású. Szintén kedvező hatású az ALLICIN, mely a hagymafélék illóolajában lévő antibakteriális és gombaellenes hatása miatt kiemelkedő jelentőségű.

Gyakran fogyasszunk tehát gyömbért, articsókát, fehér húsú krumplit, karalábét, karfiolt, zellert, gombát, vöröshagymát, fokhagymát, fehérrépát, fehér kukoricát, paszternákot.

A fekete szín

A fekete a színterápia alapelvei kapcsán szintén nem szín, hanem a »fény hiánya«. Mégis a fekete színű növényeknek fontos hatóanyaga a vas, így a a mák, a fekete szeder, vagy a fekete ribizli oxigén szállító vasat tartalmaz, valamint a csontos erősítésben és hatékony.

A piros színek

A piros a színspektrum legmagasabb, 700 nm rezgésű színe, serkentő, stimuláló, melegítő hatású növényeinek a színe. Működéseket serkent. A gyökér csakra működését fokozza. Hatóanyaga a LIKOPIN. A legmagasabb likopin-tartalma a paradicsomnak van. Tehát nagyon egészséges a görögdinnye, a gránátalma, az eper, a piros alma, a vérnarancs, a málna, a szamóca, a ribiszke, a vörös áfonya, a görögdinnye, a paradicsom, a retek, a pirospaprika.

A narancs színek

A narancs szín piros és a sárga keverékeként szintén serkentő, életerőt fokozó, az öröm színe.
A köldökcsakra színe, így kedvező az emésztési folyamatokra. Hatóanyaga a FLAVONOID, melynek antioxidáns és immunerősítő hatása a kedvező. Magas flavonoid tartalmúak a tökfélék, a citrusfélék, homoktövis.

A sárga színek

A sárga szín a szellemi képességeket és az ellenállóképességet fokozza, vagyis a testi és lelki erőnket.
A gyomor csakra színe. Hatóanyaga a B-KAROTIN, valamint a C-vitamin.
A béta-karotin, szervezetünkben A-vitaminná alakul. Együnk sok barackot, sárgadinnyét, mangót, sárgarépát!

A zöld színek

A természet leggyakoribb színe, az erdők, a fák, a füvek színe, így harmonizáló, kiegyensúlyozó, a levélzöldségek leggyakoribb színe, de gyümölcsökben is megtaláljuk a zöld színű gyümölcsöket.
A szívcsakra színe. Hatóanyaga a KLOROFILL, mely kiegyensúlyozó és szemvédő hatású. Sok zöldséget és gyümölcsöt ajánlunk, ilyen az avokádó, a zöld alma, a zöld szemű szőlő, a kivi, a zöld körte, az articsóka, a zöld spárga, a brokkoli, a zöld
borsó, a kelbimbó, a kelkáposzta, a kínai kel, a fejes káposzta, a zöldbab, a cukkini, a spenót, a zeller- és petrezselyemzöld, az uborka, a leveles zöldek, a zöldhagyma, a zöldpaprika.

 

A kék színek

A kék szín nyugtató, csillapító színe, ezért a legjobb gyulladáscsökkentő hatású hatóanyagokat tartalmazza.
A torok csakra színe. Hatóanyaga az AZULÉN, mely gyulladáscsökkentő, látásjavító, keringés javító, véralvadásgátló hatású. »Fogyasszunk kék szilva, kék szeder, és más, bogyós gyümölcsű növényeket.

A lila színek

A lila a hideg kék és a meleg piros szín keverékeként egyesíti, összegzi a két szín hatását. Inspiráló színnek tartja a növényi színterápia, szellemi és fizikai szinten egyaránt.
A harmadik szem és a korona csakra harmonizáló színe. Hatóanyagai az ANTOCIANÁTOK, memória serkentő, látásjavító hatásúak és kedvezően hatnak az agyi működésekre, az agyidegek normál működésére. A padlizsán, a szilva, a piros szőlő-fajok, a lila káposzta és a lila hagyma a rákmegelőző és a sejtek öregedését lassító hatóanyagaik miatt ajánlott. A lila hagyma szívbetegség-megelőző és allergiaellenes hatású, a lila káposzta segít megelőzni a rák kialakulását. Együnk tehát minél több fekete szedret, lila áfonyát, fekete ribizlit, szilvát, lila fügét, kék szőlőt, mazsolát, lila spárgát, céklát, vörös káposztát, padlizsánt.


 

Mutasd a tányérod, meg mondom ki vagy!

Az egészséges táplálkozásunk alapja, hogy képesek legyünk »kommunikálni« ételeinkkel a színkódjaik alapján, mi kerüljön a tányérunkra, mivel biztosítjuk szervezetünk számára fontos, alap építő anyagokat.

A »nagy hármas«

A három alapszín a táplálkozásunkban a serkentő, élénkítő piros, a nyugtató és kiegyensúlyozó zöld, és a színrezgések összességét tartalmazó fehér.

Kívánok jó étvágyat, jó egészséget a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása által!

Tuba Rózsa